Telefonbedrägerier - så går det till
Info från Konsumentverket
Så går bedrägerierna till
Metoderna för att lura konsumenter är ofta desamma oavsett vilket företag som ringer.
En telefonförsäljare ger dig ett erbjudande som framställs som helt gratis. Det enda du ska behöva betala är portoavgiften. Men när du tackat ja visar det sig att du har blivit abonnent och sen krävs du på pengar för varje försändelse som skickas till dig.
Många av företagen använder ångerrätten som ett försäljningsargument. De säger att du ska kontakta dem om du ångrar dig och inte vill ha varorna. I praktiken är det dock ofta näst intill omöjligt att komma i kontakt med företaget.
Det hjälper inte heller att fråga telefonförsäljaren om du binder dig till något genom att tacka ja till ett första utskick. Telefonförsäljarens nej på den frågan betyder enligt företagen oftast bara att du har möjlighet att tacka nej till ytterligare varor. Det betyder inte att utskicken slutar efter den första försändelsen.
Vissa telefonförsäljare inleder med att säga att det rör sig om en marknadsundersökning. Andra inleder med att fråga efter ditt namn och din adress. På den typen av frågor kan du svara med en motfråga, till exempel "vad ska ni använda uppgifterna till"?
Om företagen inte får konsumenter att betala kopplar de ofta in inkassobolag. Många konsumenter är rädda för att få en betalningsanmärkning och hamna i kronofogdens register. Det gör att de trots allt betalar. På detta sätt kan företagen lura till sig stora belopp.
Senast granskad: 2007-03-01