Tack Uno för ditt inlägg på infestation.blogg.se
Tack Uno för att du vill dela med dig av vad du vet om IT Sverige/Hittadirekt. Hoppas fler vågar berätta sanningen.
Här är Unos svar på inlägget Skrämmande hur ITSverige/hittadirekt kan få utnyttja människor:
Jag har jobbat på Hittadirekt tidigare och vill gärna berätta lite. Joakim Kjellberg vill gärna ha en positiv och glad arbetsplats, vilket det är på ytan. Under ytan är det närmast lite stalinistiskt där han inte litar på någon säljare utan allt är hyschhysch och ingenting får ifrågasättas. Det hålls enskilda möten med de anställda för att peppa dem och man förbjuds att säga något till sina kollegor om vad chefen sagt. 'det stannar mellan oss' är vanliga ord. Det skapade en väldigt tryckt stämning bland oss som jobbade där och man pratade nästan aldrig jobb eller kunder utan allt var väldigt ytligt.
Ni ska veta att Joakim Kjellberg vet mycket väl vilka säljmetoder som används, det är han som lär ut dessa! Han är noga med att lära ut vad som är olagligt och hur man hårfint håller sig på rätt sida av lagen. Han uppmanar ingen att ljuga, däremot ska vi inte berätta mer än nödvändigt och vita lögner är okej att dra så länge kunden inte kan kolla upp det. Ifrågasätter någon detta arbetssätt eller undrar om vi inte lurar våra kunder så följs detta upp av ett enskilt samtal. Jag sa till sist upp mig efter flera såna samtal där jag fick höra att jag har en negativ attityd och inte är en i teamet när jag började fråga varför vi inte säljer Googleannonser per klick istället för per visning.
De flesta tjänade mycket höga löner och chefen var väldigt frikostig, firmafesterna var jäkligt skoj och privat uppfattade jag honom som väldigt trevlig och vänlig.
Arbetsmetoden är precis vad som står på cint att vi ringde upp en kund med ett specialerbjudande utan att nämna att det är ett avtal som måste sägas upp, annars åker kunden på att betala betydligt mer pengar än några hundralappar på en ren ockertjänst som kostar hundratals gånger mer än ifall kunden själv köpt tjänsten på google och betalat per klick istället för per visning. De flesta kunder ringde och klagade, vissa riktigt förbannade, men Hittadirekt håller sig inom lagens ramar genom att tydligt på fakturan sätta ut avtalsvillkoren och de flesta företagare tänker inte på att så snart de betalat så kan de användas mot dom att de godkänt avtalet. De som inte betalade gjorde de oftast så fort ärendet gick till Intrum Justicia.
Susanne som ofta svarar i telefon var ekonomiansvarig och hon jobbade också på ett företag som heter Turistporten som ligger i Borås där också chefen var inblandad. Vet inte mer om det då det precis som så mycket annat tystades ner och frågade man om det fick man bara svaret att man inte behövde veta och att det inte var något viktigt.
När jag jobbade där så hamnade vi på Svensk Handels varningslista ett tag och chefen fick lägga ner tonvis med jobb för att få bort företaget. Cint var en stor retfaktor för honom men arbetsmetoderna inget problem att motivera eftersom vi enligt honom aldrig gjorde något fel och att kunden får skylla sig själv som betalar den första fakturan utan att noga läsa igenom vad som står på den.
Har någon frågor svarar jag gärna så gott jag kan. Jag jobbade bara någon månad där och det var ett tag sen. Har ingen kontakt med någon på företaget eller kollegor längre och har flyttat ifrån Jönköping för att plugga så det vore spännande om någon som kanske jobbat där senare än mig kan fylla i vad som händer.