Tips för företagare om man blivit lurad
På Svensk Handels sida finner man dessa tips om man som företagare blivit lurad (jag kommer att återkomma med tips om vad man kan göra som privatperson). Adressen till Svensk Handel är: http://www.svenskhandel.se/
Vad gör jag om jag anser att jag har blivit lurad eller vilseledd?
När ska jag använda de här råden? När du har accepterat något per telefon eller skrivit på en beställning, men känner dig vilseledd eller lurad.
För vem gäller råden? Råden är avsedda för juridiska personer (bolag, förening, stiftelse, stat, kommun m.fl) men inte privatpersoner. Privatpersoner hänvisas till den kommunala konsumentvägledningen på orten.
Var kan jag undersöka företaget? Under fliken Varningslistan finns de företag som Svensk Handel varnar för och som ofta förekommer i klagomålssammanhang. Observera att det är företagets sätt att sälja in en tjänst eller produkt i det aktuella fallet som ska avgöra om ett eventuellt motsättande mot betalningsansvar ska ske, inte det faktum att företaget finns med på Varningslistan.
Om du inte har haft någon som helst kontakt med säljföretaget, varken muntligen eller skriftligen, men fått ett erbjudande med vilseledande utformning, behöver du bara faxa in underlaget till Svensk Handel på 010-47 18 677. Har du accepterat ett erbjudande skriftligen eller muntligen, men känner dig vilseledd eller lurad, så följer du nedanstående oavsett vad du gjort tidigare.
Skriv följande tre punkter direkt på det underlag (faktura eller ordererkännande) du fått från säljföretaget.
1. Motsätter mig betalningsansvar beroende på vilseledande uppgifter
Om det gäller ett utländskt företag: Reject payment due to misleading information
2. Svensk Handel informerade
Om det gäller ett utländskt företag : Swedish Trade Federation has been informed
3. Polisanmälan kommer att göras
Om det gäller ett utländskt företag : Complaint will be filed to the police
Du ska inte skriva din namnteckning på underlaget och inte föra några några samtal per telefon med säljföretaget.
Polisanmälan skickar du till närmaste polismyndighet.
I första hand faxar du bestridandet till säljföretaget och en kopia till Svensk Handel.
Om säljföretaget saknar fax eller om den inte fungerar, kan du skicka bestridandet med vanlig post, ej rekommenderat.
När det kommer ytterligare krav eller liknande från säljföretaget ska dessa också bestridas genom att skriva "ej beställt" på underlaget. Om det gäller ett utländskt företag "not ordered". Skicka ett exemplar till företaget och ett till Svensk Handel.
Observera att endast medlemmar i Svensk Handel kan erhålla ytterligare hjälp per telefon.